Background Circle Background Circle

PO PIERWSZE: ZACIEKAWIĆ!

PO PIERWSZE: ZACIEKAWIĆ!

 

Chcecie zrealizować pierwszy projekt badawczy? A może to dla Was nie pierwszyzna? Niezależnie od odpowiedzi na to pytanie, dowiedzcie się, o czym warto pamiętać wybierając tematykę pracy!

Po pierwsze: zaciekawić! Te słowa przypisywane Leonardo da Vinci powinny stanowić pierwszy krok w Waszych poszukiwaniach. Problem, jaki przed sobą postawimy, powinniśmy postrzegać jako wyzwanie, które nas zaciekawi i zaangażuje.

Być może zaciekawi Was problem różnej intensywności opadów na przestrzeni roku kalendarzowego albo zastosowanie różnych materiałów jako swoistych matryc, w których mogą przebiegać reakcje chemiczne? Może chcecie poszukiwać odpowiedzi na pytanie, jak najefektywniej (lub najekonomiczniej) prowadzić konkretne doświadczenie chemiczne? Albo jak wpływa wyrzucanie konkretnego typu odpadów na wzrost roślinności? A może zaciekawi Was optymalny kąt ustawienia paneli fotowoltaicznych? Może chcecie się wreszcie pochylić nad tym, jak efektywnie ograniczać zużycie wody w domu czy w szkole?

Niezależnie od wybranego problemu badawczego, warto szukać tematów powiązanych z naszymi codziennymi, pozaszkolnymi doświadczeniami i odnoszących się do obserwowalnych przez nas problemów i zjawisk.

Im bardziej zaangażujemy w proces uczenia własne emocje, tym większa jest szansa na powodzenie. Dlaczego? Otóż wówczas lepiej rozumiemy przyswajane informacje, dostrzegamy ich wymiar praktyczny, a przez to o wiele więcej zapamiętujemy, co ponownie zwiększa nasze zaangażowanie. I kółko się zamyka, napędzając naszą pracę badawczą.

Uczeń pragnie realizować temat, który nie do końca „czujesz”? Możesz spróbować zasugerować jego modyfikację. Pamiętaj jednak, że w ten sposób można łatwo stracić zaangażowanie i gotowość do pracy młodego badacza. Wszyscy przecież włączamy się w pracę, która jest dla nas interesująca, z większym entuzjazmem. Może warto zrobić burzę mózgów albo zastosować metodę sześciu kapeluszy myślowych? Więcej o niej przeczytasz w kolejnym artykule.

Jeśli zaś Twój pomysł na projekt badawczy się już wyklarował, warto zgłosić go do ogólnopolskiego Programu oświatowego „Inżynierowie przyszłości”.

 

#inzynierowieprzyszlosci #konkurs #fundacjaPGNiG #projektbadawczy #grant #nauka #projektedukacyjny #program #nauczyciel #szkoła #stypendia #liceum #technikum #chemia #fizyka #eksperymenty #projektedukacyjny #naukajutra