Background Circle Background Circle

Co mają kapelusze do projektu?

Pracujecie nad tematem swojej pracy badawczej? Świetnie! Czas przyjrzeć się temu, jak możemy dopracować swoją koncepcję. Wszyscy przecież włączamy się w pracę, która jest dla nas interesująca, z większym entuzjazmem. Dlatego dzisiaj chcielibyśmy Wam zaproponować metodę sześciu kapeluszy myślowych.

MYŚLOWA ZUPA

Próbowaliście kiedyś rozwiązać jakiś problem w grupie przynajmniej 2 osobowej? Różnice w naszych charakterach i różny sposób komunikacji prowadzą często do kompletnego chaosu. Wówczas myślenie często przebiega w sposób bezładny, bezproduktywny i dygresyjny. To jest właśnie to, co de Bono (twórca koncepcji 6 kapeluszy) nazwał myślową zupą. Gdy się nam już taka zupa (to ci bigos…) przytrafi, zamiast znaleźć rozwiązanie, mieszamy swoje sugestie, emocje, informacje, oceny i wreszcie krytykę. Przepis na niepowodzenie murowany.

6 KAPELUSZY

Twórca wspominanej już metody, Edward de Bono, podzielił nasze typowe zachowania myślowe na 6 grup, którym przyporządkował kolory, w danym przypadku – kolory kapeluszy. Kapelusze są umownymi atrybutami wyróżniającymi sześć różnych typów myślenia. Jeśli myślicie, że to dziecinne, zamiast kapeluszy, pomyślcie o kartach w sześciu kolorach.  Metoda polega na kierowaniu myśleniem tak, aby utrzymać uwagę na konkretnych aspektach zagadnienia i na pewnych typach myślenia.

 I tak:

  • Kapelusz BIAŁY to informacje neutralne i obiektywne: fakty, liczby, dane z analiz i statystyk.
    Wiem już, że… Znany jest nam fakt… Możemy zdobyć informacje o…  Jakimi danymi powinniśmy się posługiwać?
  • Kapelusz CZERWONY to emocje, uczucia, przeczucia, intuicja, gust, upodobania estetyczne i inne trudne do wytłumaczenia rodzaje wrażeń (także tych na gorąco). To przeciwieństwo kapelusza białego! Mam przeczucie, że…  Odczuwam…  Mam mieszane uczucia, bo …  Boję się, że…
  • Kapelusz CZARNY to ocena przydatności, prawdziwości i weryfikacja faktów, osądzanie, sprawdzanie, widzenie w czarnych barwach, odnajdywanie słabych punktów, podważanie uznanych tez i faktów.
    Czy to ma sens?  Czy fakty są spójne? Czy to jest możliwe, bezpieczne? Tego się nie da zrobić, bo…
  • Kapelusz ŻÓŁTY koncentruje się na korzyściach, zyskach, zaletach i oszczędności, zagrzewa innych do akceptacji danego pomysłu, szuka własnych szans.
    Dla czego warto to zrobić? Jakie będą korzyści? To się opłaci!
  • Kapelusz ZIELONY Jest ucieczką od starych metod i sprawdzonych dróg, rzuca oryginalne pomysły, propozycje i sugestie, szuka rozwiązań alternatywnych. Jakie mamy pomysły?   Co się da zrobić?    Czy można to zrobić w inny sposób?  Zróbmy to tak…
  • Kapelusz NIEBIESKI podsumowuje dyskusję, wskazuje cel, zbiera wszystkie informacje tworzy z nich obraz całościowy. Dokąd doszliśmy? Jaki mamy program rozwiązania problemu? Jaki powinien być następny krok?  Mamy rozwiązanie!

JAK TO WYGLĄDA W PRAKTYCE?

Zastanawiacie się nad tematem badawczym np. dotyczącym wpływu detergentów na wzrost roślin? Świetnie. Przejdźcie przez 6 kapeluszy (lub kartoników, jeśli jesteście bardziej zachowawczy):

  • Kapelusz BIAŁY: sprawdźcie źródła, czy znacie kogoś, kto się tym zajmował, gdzie taki problem występuje, jakie sprzęty i materiały będziecie potrzebować.
  • Kapelusz CZERWONY – jak się czujecie z tym tematem? Może być trudny do realizacji? A może zbyt ogólny? A może jesteście podekscytowani, bo to Wasz pierwszy pomysł i już nie możecie się doczekać jego realizacji?
  • Kapelusz CZARNY – zadajcie sobie pytanie, czy taka tematyka jest przydatna, czy macie sprzęt i możliwości, aby podąć się jej realizacji, czy macie zapał i chęci, a może nie da się tego zrobić, ponieważ akurat wtedy, gdy nauczyciel ma czas, Wy jesteście na dodatkowym angielskim?
  • Kapelusz ŻÓŁTY – a może jednak warto podjąć wyzwanie? Zdobyć grant brzmi świetnie, a i stypendium dobrze wygląda w CV… no i może ta tajemnicza niebieskooka dziewczyna z 2c będzie w tym samym czasie realizować swój projekt badawczy?
  • Kapelusz ZIELONY – może jest inny sposób, aby podejść do tego tematu, może zawęzimy rośliny do fasoli i wybierzemy tylko jeden rodzaj detergentu? Może badania można przeprowadzić na Rodos, to znaczy działce ROD babci? 
  • Kapelusz NIEBIESKI – na koniec podsumujmy ustalenia: aby projekt się powiódł organiczny się do  analizy wpływu preparatu X na wzrost fasoli. Badania będziemy prowadzić w szkole (w końcu może będzie okazja, aby zagadać do dziewczyny z 2c…), ale trzeba będzie przesunąć o godzinę ten dodatkowy angielski, no i … czujecie to … ten dreszczyk emocji i niepewności … właśnie stworzyliście pomysł na swój pierwszy projekt badawczy!

Powodzenia Inżynierowie Przyszłości!

A gdy już stworzycie pomysł na swój projekt badawczy, nie zapomnijcie go wspólnie z nauczycielem zgłosić do naszego programu!